מערכת תמונות יהודיות  טז תשרי, תשפג11/10/2022


רצח הנער יואל להנגהל: יו״ר ארגון שבי ישראל קורא לשלב תכנים על בני המנשה במערכת החינוך

על רקע מעשה הרצח המזעזע שארע לפני מספר ימים בקריית שמונה שבו נרצח יואל להנגהל, צעיר בן 18 מקהילת בני המנשה שעלה לישראל לאחרונה מצפון מזרח הודו, והעדויות לפיהן הנערים המעורבים קראו לעברו קריאות גזעניות לפני שנדקר למוות, יו״ר ארגון שבי ישראל, מיכאל פרוינד, קורא לממשלת ישראל לנקוט בשורה של פעולות מיידיות כדי לטפל בתופעה החמורה. ארגון שבי ישראל פועל מזה עשרים שנה להעלאת קהילת בני המנשה לישראל ולקליטתם בארץ.

״מקרה רצח מזעזע שבו חבורת נערים מבצעת לינץ׳ אכזרי בנער יהודי תמים שעלה רק לפני מספר חודשים בישראל, בייחוד לאור העובדה שזהו לא מקרה
הגזענות הראשון, מלמד על כשל מערכתי בסיסי וחייב להדליק נורות אזהרה אצל כולנו. זה מחייב טיפול ממלכתי מיידי של מערכת החינוך וכל המעורבים בדבר״, מסר פרוינד.

לדבריו, למרבה הצער, עולים מקרב בני המנשה חשופים הרבה יותר למקרי גזענות בגלל היחס למראה האסייתי שלהם, וכי לפני כשנתיים עולה חדש מקהילת בני המנשה בשם עם-שלם סינגסון, בן 28, הותקף בטבריה ע״י בריונים לאחר שסברו שהוא סיני. הבריונים צעקו ״קורונה!״, ״קורונה!״, תוך שהם בועטים בו בחוזקה. סינגסון אושפז בבי״ח פוריה עם חבלות קשות באזור החזה.

״לצערי, לרוב המוחלט של תלמידי ישראל אין שמץ של מושג על הקהילה המקסימה והמופלאה הזאת, ובורות מובילה לעיתים למעשי גזענות״, מסר פרוינד. ״אני קורא לשרת החינוך לפעול באופן מיידי בנושא ולשלב במערכת החינוך תכנים על קהילת בני המנשה והרקע המרתק שלה. כל ילד ישראלי חייב ללמוד ולהבין שיהודים באים בצבעים ובגוונים שונים ושכולנו בני עם אחד", הוא אמר.

פרוינד קורא במקביל למשטרת ישראל להאיץ את חקירת הרצח כדי לברר מה בדיוק ארע בזירת הרצח. ״האירוע הנורא הזה מחייב חקירה מעמיקה ומקיפה מצד משטרת ישראל ואני מצפה מהם לפרסם את המסקנות בהקדם האפשרי״, מסר.

על פי המסורת המועברת בין הדורות, חברי קהילת בני המנשה בהודו רואים עצמם כצאצאים של שבט המנשה, אחד מעשרת השבטים שגורשו מארץ ישראל בסוף תקופת בית ראשון, לפני יותר מ-2,700, שנים על ידי מלך אשור. מספרם נאמד כיום בכ-10,500 נפש. עד כה, כ-5,200 בני מנשה עלו לישראל תודות לארגון שבי ישראל, וכ-5,000 עדיין ממתינים בהודו להזדמנות לעלות לארץ.

ארגון "שבי ישראל" - הוא ארגון ללא מטרות רווח, שהוקם בשנת 2002 על ידי מיכאל פרוינד, עולה מארה"ב, הפועל לחיזוק הקשרים בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות עם צאצאי יהודים ברחבי העולם. הארגון פעיל במדינות רבות בעולם ומסייע לקהילות שונות, ביניהן צאצאי האנוסים (בספרד, פורטוגל, אמריקה הדרומית ומקומות אחרים), היהודים הסובוטניקים שברוסיה, יהודי קאייפנג (צאצאי הקהילה המתבוללת בסין), היהודים הנסתרים בפולין, קהילת "בני מנשה" בהודו ועוד. מידע נוסף על הארגון באתר: www.shavei.org